2011. július 9., szombat

Út a Sikerhez : Térképek és készítésük

Ahogy a teszterek játszanak a Star Wars - The Old Republic-al, trackeljük a karakterüket és az általuk termelt hatalmas adatmennyiséget. Olyasmikre vagyunk kíváncsiak, hogy mennyi ideig tartott átérnie egy bolygón, hol áll meg hosszabb ideig a tájat nézni...... Ezeket gyűjtjük össze egy úgynevezett " Metrics "(mérőszámok) -ba.

A Tervezőcsapat szereti a mérőszámokat.

Szeretjük ezeket a számokat a játék tervezése folyamán, ez az egyik ami megmutatja számunkra, hogy mások hogyan látják a dolgokat. Amikor ránézünk a " Metrics"-re, akkor tisztán numerikus (számszerű) formában láthatjuk a játékot. Ezek persze néha okozhatnak kellemetlen meglepetéseket.

Had mondjak egy példát. Néhány évvel ezelőtt a " Vezető Metrics " -el kapcsolatban Georg Zoeller feltett egy egyszerű kérdést a tervezőcsapatnak : A felhasználói felület, melyik része van nyitva a legtöbbet, a játék futása alatt? A kérdés egyszerű, ám a válasz meglepő volt számunkra. Nem az UI, nem a karakter lap és nem is a Crew Skill volt a befutó, hanem a Világ Térkép. Magasan vezetett a többi előtt. Had mondjam el, hogy miért.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhh458HuVj1Xm4rjOOoz0X6bGKwlHcwiofwDoh9sLAG7-KOD7syevLtiK291eg1VkQ8__eh3rL1O9lWhyphenhyphenLWZ3NZVf5e8tbrRqudOZvI25-1QsnAHtL0lSjYykvtPKKwqF46mVvyT9fkDEA/


Galaktikus Térképészet.

A jó navigáció fontos minden játékban, de különösen egy MMO-ban. Ezzel kapcsolatban elkövettünk néhány hibát a kezdetekkor.

Először is, miután a karaktered elhagyja a Kezdő Bolygóját, a rá következő bolygók, hirtelen túl nagyok lesznek, jóval nagyobbak mint amit már más MMO-kban megszokhattuk, néha akár 6x-7x nagyobbak is. Bár tervezés szempontjából ez nagyon jó, hogy olyan hatalmas tereken dolgozhatunk, mint például a Hoth vagy a Tatooine, ahol érdekes tervezési szempontokat is megvalósíthatunk. Mivel a játékosok, kalandozásaik során kb 1/6-át járják be a térképnek, így a küldetéseket a térkép egy adott szakaszába kellett zsúfolnunk, ami kihasználatlanná tette a nagy területeket. 

A második probléma az az, hogy a Star Wars egy Scifi MMO, ebből adódóan rengetegféle helyszínen járunk, épületek belsejében, bolygókon, űrhajókon, űrállomásokon, és így tovább, ami más-más helyszínnek felel meg, egyazon ponton. Legjobb példa erre az olyan Bolygó városok mint Nar Shaddaa vagy Corellia ami közelebb áll egy Dungeonhoz, mint egy átlag zónához más MMO-kban. Már a fejlesztés korai szakaszában úgy döntöttünk, hogy meg kell oldanunk a térképpel az indoor helyszíneket is, hogy a játékos eltudjon igazodni minden helyzetben. 

A Harmadik gondot az jelenteti, hogy a Világ és a Tartalom áramlásából, mi az ami kell a térképen, egy adott időben. Ahogy kísérleteztünk, hogy összehozzuk a Bioware stílusát, a már megszokott MMO szabadsággal és zónákkal, úgy egyre szűkültek a bolygók, ahogy egyre több küldetés és tartalom lett hozzáadva vagy elvéve....mindezt úgy, hogy egyre jobb visszajelzéseket kaptunk és a játékélmény is javult. Viszont ez egy egyedi problémát eredményezett, mialatt folyamatosan változtattuk az igényeknek megfelelően, és bővítettük a tartalmat, a rajzoló csapat nem tudta tartani a lépést, és várni kellett, hogy elkészüljenek a módosított területek vizuális megjelenítése.


Térkép készítés - Automatikusan

Ezután úgy döntöttünk, hogy a térképet automatikusan generáljuk, és a tárgyakat is rajta. A dizájner kiválasztja, hogy milyen csomag tartozik az adott részre, amihez a program automatikusan generál egy képet a programkód alapján. Ez ad nekünk egy hozzávetőleges térkép képet. Ezt követően lefuttatunk rajta egy photoshop programot, ami tartalmaz egy szűrőt, ami lehetővé teszi az adott kép megjelenítését grafikusan, holografikusan és építészetileg, ha zárt terekről beszélünk. Végezetül egy művész rendbe teszi a képet, kiszűri a zajokat, oda nem illő tárgyakat.....

A végeredmény az, hogy van egy térkép ami megdöbbentő részletességgel mutatja a világot. Székek, ládák, szobrok...minden megjelenik madártávlatból, így a játékos mindig tisztában lehet azzal, hogy hol is tartózkodik pontosan. Az így kapott térképek valójában olyan jól sikerültek, hogy a fejlesztés elején idegen tárgyak tűntek fel rajtuk, mire rájöttünk, hogy azok csak a mennyezeti elemek, csillárok....


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj9jX86iipZf2eyRhyDIly_OA1GnF0NFs_AaoFFL10XDD2N6Mw7OkahZeE8dkKNY2FNxo_h_21hKBed-DRb_xWOE8RtyavTgNpo3sIKsqSEBvqNxIrk556Hg3LbadrKVu8cFnLVeBSI4AE/s640/db_map_01_800x450.jpg

A Térképen a Sith Warrior hajója látható a Tatooine-on. A térkép automatikusan mutatja a legrészletesebb képet a zónáról. Ezen a képen is jól látható egy targonca a karakter mellett.


Ez a térképészeti folyamat vagy tucatszor megismétlődik a bolygón. Minden bolygónak van egy Mester Világ Térképe, egy maroknyi kis Hub térképe ami jobban ráközelít a területekre, és több tucat Belső térkép. Az így kapott munkafolyamat sokkal összetettebb mint vártam amikor elkezdtük, de végülis nem megvalósíthatatlan. Egy teljes munkaidős térképtervező akkor kezd amikor a Világ programozók végeztek. Természetesen segítik a tervezőket, hogy jobban átláthassák mivel is kell dolgozniuk. 

A végtermék egy olyan térkép, ami nagyon elegáns, ugyanakkor a tervezők számára könnyen alakítható. Például amikor a művészek áthelyeznek, vagy megváltoztatnak egy tárgyat, az után, hogy a térkép már elkészült, akkor mi is gyorsan és könnyen tudjuk módosítani azt egy program segítségével, a térképen.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEih085cc963n6uODhQ-_5Hx2Cc4_EXEKToWhUtMx3DwHaygXl8da4GSSpHdVERL_nFsVRv3590T4dyMR8edZTVkS9Z8jtntmUDNoqTfZg2zXxo8mlv7ETjlLcjtD2-oDiixt3YtF7xowoU/s640/db_map_02_800x450.jpghttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEioyqHuar30tlyc5hreM80LbqzA4KmongzJ006J-if_15JjOjNaQexTAv-o1dh8Y7RK0O8GC0y5jg_Grfst7RbKmmnPz50w5_dU7Z2yDStDC-sMjs9hsJmJy1XUPSgBRyWo6uuEH-lQ5Sk/s640/db_map_03_800x450.jpg

Egy másik példa a térkép részletességére


Térképek Küldetésekhez

Természetesen a megjelenés és az átláthatóság, csak egy kis részét teszi ki a térkép használhatóságának. Ami sokkal fontosabb, az a temérdek információ ami megjelenik a térképen, függetlenül attól, hogy a játékos mit keres.Ikonokkal jelöljük a fontosabb helyeket a térképen, mint például : Levelesláda, Galaktikus kereskedelmi terminál, Trainerek stb.

A legtöbb játékos a küldetéseit keresi a térképen. Mi ezt biztosítjuk számukra, hogy könnyen és érthetően eljussanak a céljukhoz, amit egy vagy több ikon is jelezhet a térképen. Ha föléjük visszük az egeret, akkor bővebb infót is kaphatunk az adott küldetésről, hogy hányas szint javasolt, csoportos, vagy szólózható quest-e és, hogy merre találhatod a feladatokat.

Tudom, hogy egyes játékosok szeretnek vadászni, és messze eltérni a kijelölt útvonalról, vagy esetleg a sorok közt olvasva rájönni, hogy mit és merre kell csinálniuk. Azonban mi arra törekedtünk, hogy a játékosok a questelés alatt szórakozzanak. Az Old Republic, az egyedülálló párbeszédes rendszerének köszönhetően, a játékos filmszerű élményt kap. De eljutni a küldetése céljához is szórakoztatónak kell lennie. Azonban az nem szórakoztató, ha elküldenek, hogy találj meg valamit pl a Buckalakoknál, amihez át kell kutyagolnod az egész Tatooine-t, mire megtalálod.


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjM1Qi1Aljk7Dj5DpBXNPCeJRTRkGjdNnKI37W5Grs3nzd0Bx_CH9G7HBU1zYDVgdiCIn2f4rvf8HxjZKNk2p_hQww_IcyqHOxw5zXVMSI040OB0Xc1L5UEAZHUOZ4vcGjmL0mYfLxDf4I/s640/db_map_04_800x450.jpg

 Ezen a térképen Tython-t láthatjuk, rajta két küldetéssel és egy ikont az ajánlottal. A kör mutatja a javasolt vadászterületet.


 Morzsa nyomvonal

 Persze mindezt nehezíti az a tény, hogy minden egyes bolygó egyre többrétegű térképpel szolgál. Miután a térkép marker megmutatja, hogy hol a küldetésed például Tythonon, azt nem nehéz megjeleníteni a vadonban. Azonban mindjárt más a helyzet egy Bolygó Városnál, ahol rengeteg belsőtér van.

Ahhoz, hogy ezt megoldjuk, bevezettük a "morzsa nyomvonal" rendszert. Ez a rendszer lehetővé teszi a tervezőknek, hogy megadhassák, hogy melyik térképre szól a küldetés. Abban az esetben ha nincs bekapcsolva a küldetés tracker, akkor ha elhagysz egy térképet, az exit ikon tájékoztat, hogy merre érdemes tovább haladnod.


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiX99gL4KavxvPy1xmUmv1HIihSnHdRGTBDEflFIuUN6_q9HPzRGVK98rEbVq8Y_zZG6jDN8DYzlD5biP7Z1suADaC5kIPHNooGpUSmS6tEO4uorRyJJBCrva7z0-s129NF6HeqmeEbLeo/s640/db_map_06_800x450.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjtMpIWdY8AaQ9owxDvoiSPxjAo3TowWv0V1232YDGwZQyQLwDNZZpPTD07z1FbtTmcuq8m7Q8RDr7bF9xRfYogj7Z0liymMzPMGqJbFHaV_392o2pjaf2uKVjnAPHHAiVTdcG3QhbqRFw/s640/db_map_05_800x450.jpg


A térképen a Jedi Templom látható Tythonon. A zöld ikon jelzi, hogy van egy quested odakint. Ha ráviszed az egeret, akkor megmutatja, hogy melyik.


Ez a rendszer kezdetben egyszerűnek indult, de ahogy fejlődött a játék, úgy vált ez is egyre összetettebbé. Például ha van egy quest amihez át kell menni egy alagúton, akkor a rendszer átvezet rajta.

Mint annyi más játékban, itt is lesznek transportok és taxik, hogy gyorsabban eljuthass a célodhoz. A játékos akkor lesz ezekért különösen hálás, ha eljut a Hoth-ra vagy a Tatooine-ra. Vannak helyek, amiket csak ezekkel a transportokkal lehet elérni, például Korribanon, vagy Coruscanton. Nem kell aggódni, a rendszer ezt is jól kezeli. 


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhKuA3FOOy7aJvlP5EXtHWxHQOl-dpqDZ2Rj_qt2WObEjzVRhFAfCHz9hW5pFXmuff7WmcQlw2QZu1AlcvvLzg3rj0UdvcP3kTl9ZjKxPS5fQQfwlR4s-Y8x1nIWl6PiJATG-2kzyzcCwo/s640/db_map_08_800x500.jpghttps://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhQziyfrwiYK-iVL4n2YQMwXfuOGOYsgVcZ25WriK3CeaDbkURiHzaPSdjZLa17feRNAR6AFQQ9nlAdxL_Neryu5dJWtDbinxyoAlPmTZyJOklsxldE7SqwA3XAXriGBYSja3d65XCdabg/s640/db_map_07_800x450.jpg



Amikor taxit használsz, hogy eljuss a Quest Objective-hez, akkor a rendszer megmutatja, hogy melyik vonalat válaszd.


Térkép mindenkinek

Szinte minden rendszert fejlesztünk a játékban, próbáljuk minél jobban kiszolgálni a csoportokat és a szociális játékélményt. Ahogy fejlesztettük a " Morzsa nyomvonalat" és a térképeket, úgy gondoltuk, hogy a csapatagok questikonjai is helyet kaphatnak a térképen, ezáltal megkönnyítve a segítségnyújtást.

Ha a csapat több tagja is azonos Questet csinál, akkor az egeret az ikon fölé víve, kiírja a nevüket. Ha nekik megvan egy küldetés, de neked nincs, akkor az ikon lila. Ha fölé viszed az egeret, akkor kaphatsz több információt is arról, hogy a csapattársaid mit próbálnak teljesíteni.

Ez az egyszerű funkció megkönnyíti a csoportos tevékenységeket. Könnyebb összeegyeztetni a questeket, mit kell megosztani, miben kell segíteni és könnyebb optimalizálni egy esetleges közös útirányt.


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgFCiHSLV5tbB1txWSfmshperKi-opoTuTTZ8ybPsiFnYjNqGZ0RMewrikaK-gH8BzDd-HOdWcu2crvSK81MHzaG98g_jSoTVoL-FF-ropfhXbNZf181ZImkMw8xyligcltNYVbCbHPnoE/s640/db_map_09_800x450.jpg

 Ezen a képen látható a csapattársam 3 questje Tythonon, ebből nekem kettő nincs meg. A "morzsa útvonal" a Jedi Templomba irányít.


 Mutatja az Utat

 Általában a térképek egy MMO-ban elég egyszerűek. Másfelől egy átfogó és pontos térkép, ami még hasznos is a játékos számára, elkészíteni sokkal nehezebb, mint gondolnánk. Szerencsére erre korán rájöttünk.

Amikor Georgnak azt mondta a tervező csapat, hogy a térképet használták leginkább a felhasználói felületen, akkor a térkép tervezők már tudták, hogy mi vár rájuk, hogy ez az egyik módja, hogy megtalálják az utat a sikerhez. Köszönhetően a tartós erőfeszítéseknek és a csapatnak akik szenvedélyesen dolgoznak és hisznek benne, hogy a térkép az Old Republik kalandozások alapvető része.


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgEYpwDpHZmA8PD_Kxc2wAiyP6rGK96K1YuwS4GNyTtUomdS7OhnIXjmmH-2qUwx07EsYj0O06GfyypByja6MmPmKrmHnPlVX6xGItuwUkoF0aAHn6bRObBJX-bYl_PQH8dPSGJ27zjX_8/s640/db_map_10_800x450.jpg

 Bónusz funkció : A térkép félig átlátszóvá válik, ha elkezdünk mozogni, megkönnyítve ezzel a navigálást.


8 megjegyzés:

  1. Nagyon jónak ígérkezik.. Csak már használhatnám.. :D

    VálaszTörlés
  2. Kicsit rizsa feeling volt az egész....nem volt mit mutatniuk péntekre, gondolom ezt ezért dobták össze.

    VálaszTörlés
  3. Sajnos ez elég egyértelmű.. Most milyen megkönnyebbültek lehetnek, fan friday lesz, semmi újat nem kell mutatni... :P

    VálaszTörlés
  4. Nekem azért tetszett az írás, és sok hasznos infó volt benne, nem minden mmo térképe ennyire részletes. Bár a funkciók nagyrészét tartalmazzák. Azért jó látni, hogy a térkép legalább hasznos lesz :D

    VálaszTörlés
  5. Maga az update jó, csak ehhez nem kéne 1 oldalas leírás, ezt el lehetne mondani 5-6mondatban, amit E3-on már meg is tettek egy videó interjúban. Igazából mindenki valami nagy updatet vár, mert már nincs olyan messze a megjelenés, ha hihetünk a mellébeszéléseknek, elkotyogásoknak és márciusi bejelentésnek, miszerint július 1 és 2012 előtti időszak. November közepe jelenleg a legvalószínűbb.

    VálaszTörlés
  6. Jaj.. hanyadszor kell még elmondanom? November 22! :D

    VálaszTörlés
  7. Legyen szeptember 1 :) Amúgy tényleg nov középre fogadnék.

    VálaszTörlés