2011. november 30., szerda

Greatsogron Beszámolója

SWTOR Béta teszt tapasztalatok by Greatsogron



Béta tesztről általánosan

Másfél hónapja már volt lehetőségem 2 napig tesztelni az SWTOR-t (erről írtam is beszámolót), most pedig kicsit több időm volt erre, és kicsit tovább tudtam eljutni a játékban, több dolgot megnézni, ezért leírom a játékkal kapcsolatos tapasztalataimat, amit ezen a hétvégén szereztem.

Míg a múltkori béta hétvégén egyedül játszottam, ezért a mostaninak leginkább az volt a nagy élménye számomra, hogy együtt tudtam játszani a guilddel végre, és csapatosan tudtuk tolni a game-et. Bár sokan írták, hogy az SWTOR olyan, mint egy havidíjas single player játék, szerintem ez egyáltalán nem igaz. Minden megvan benne, amit egy MMO-tól elvár az ember. A heroic questek, a flashpointok és a warzone-ozás is mind-mind csapatjátékra hív! Open World PvP-be még nem jutottam el sajna.

A teszt alatt egy Sith Sorcerert csináltam, mert az előzőben kipróbáltam a Maraudert, és rájöttem, hogy suszter maradjon a kaptafánál, eddig is jobban elvoltam a casterekkel más MMO-kban, ezek után is jobban fogok tudni velük játszani. Persze altnak majd mindegyik kasztból indítok, mert kíváncsi vagyok a storyra, de erről majd később. Lvl 24-re sikerült felhúzni a Sorcit, és Tatooine-ig jutottam vele kedd éjfélig, de ott megpihentem az első kantinban, és véget ért számomra sajnos a béta. Mindenesetre legalább a kocsmában halt meg a kis sorcim :)



Féltem attól, hogy hogyan fogja tudni megoldani a Bioware a bétát, mert végülis azért csinálták részben, hogy megnézzék, milyen lesz live-on, amikor egyszerre pár millió játékos startol rá a szerverekre. Jelentem, szerencsére totálisan felülmúlták a várakozásaimat. Mindenki istenítette anno, hogy a Rift béta meg a Rift indulás milyen jó volt (pl az Aionhoz képest ez tényleg igaz is), de ahhoz képest az SWTOR béta összehasonlíthatatlanul simább volt. Arra számoltam, hogy ha 5-kor kezdődik a béta, akkor elképzelhető, hogy akár csak este 9-re jutok a játékhoz, ehhez képest háromnegyed 6-kor indítottam a klienst, és fél óra sorbanállás után már bent is voltam. Német PvP szerverre mentünk, mert csak egy angol EU-s szerver volt, de villámgyorsan beindítottak egy csomó újat, a végére volt, vagy 30-40 szerver. Jól kezelték ezt a dolgot a srácok, úgy látom, az éles indulásnál sem kell majd aggódni.
Egy crashem volt egész hétvégén, amikor mindenki mást is kivágott a szerverről, meg volt egy két órás hotfix szombaton és egy server újraindítás, ezen kívül semmi probléma. Azt olvastam, másokat azért ki-kipakolt, de szerencsére 8 giga memória van a gépemben, így bírta rendesen. Az mondjuk kicsit para, hogy a nagy bolygókat is fullosan betölti a memóriába, nincs részekre osztva, így a Tatooine-ra visszatérve warzone-ból már volt majd 1 perc töltés.

Ahogy hallgattam a reakciókat TS-en a játék közben, meg a fórumon, stb, mindenkinek nagyon tetszik nálunk. Ahogy Krein mondta első nap: "Na a Bioware-es srácok nagyon belenyúltak a lecsóba ezzel a game-el!" Aki nem sandbox MMO-t akar, hanem "theme park" MMO-t, és esténként szeretne pár órát kikapcsolódni, szórakozni, azoknak ez a játék tökéletes lesz! Plusz nagyon jó volt végre tényleg együtt játszani a régi és az új emberekkel, és rossz lesz most ez a 2 hét játék nélkül. Na de utána megy majd a kockulás rendesen!




Környezet, grafika

Sokan szídták a játékot a grafika miatt, de nem tudom felfogni, hogy miért. Igaz, hogy az első képeken/videókon 2 éve még nem így nézett ki a grafika, mint most, de szerintem mostmár gyönyörű. Szépek a fények, a beszélgetések közben gyönyörűek a karakterek, nagyon jól ki vannak dolgozva, jók az effektek (főleg a villám effektek, pl a Whirlwind vagy a Force Lightning), és a tájak is nagyon el vannak találva általában. Tényleg megvan a jó kis SW feelingje az egésznek. A bolygók is jó nagyok, már Dromund Kaas is hatalmas, sokáig el lehet rajta lenni, de Balmorra még durvább! Az egész bolygón csata van, lövik egymást a fedezékekből a mobok, brutális ágyúk tolják a légvédelmet, a város fölött meg szép nagy energiaháló, lezuhant űrhajóroncsok, stb. Kicsi Warhammeres feelingem volt tőle, tetszett. Plusz a különböző építmények, templomok, stb-k monumentálisak, és el vannak találva.




Questelés

A játék nagy újítása ugyebár a személyes story és a párbeszédes küldetésrendszer. Ez remekül működik, mint ahogy az előző tesztben is leírtam, és a többiek is nagyon beleszerettek, ahogy hallottam. Simán single player játékként is játszana vele így az ember, ez annyira jó. De úgy, hogy csapatban is tudjuk csinálni a questeket, és együtt tudunk beszélgetni az NPC-kkel, különböző döntéseket hozni, aztán basztatni a másikat, hogy "miért nem arra szavaztál, hogy megöljük?". Zseniálisan megcsinálták, hogy kötődj a karakteredhez, fontos legyen neked, hogy mi van vele, mert megismered a személyiségét, amit részben te is alakítasz. Sokkal fájóbb volt otthagyni most ezt a karakterem a béta végén, mint a 2 éves WAR-os karimhoz nem belépni többet. Az csak egy stathalmaz volt, ennek a karakternek meg személyisége van, úgy érzed. Nagyon jó látni, ahogy fejlődik. És ahogy beszélgettünk TS-en, mindenki más is elkezdett kötődni a karakteréhez, mondták, hogy milyen jó fej, miket dumál, stb.

A fő questline-ban nagyon jó és változatos storyk vannak, a mellékküldetésekből néhány egyszerűbb, néhány pedig nagyon szépen ki van dolgozva. Pl a Revanos küldetés nagyon jó, ez mindenkinek megvan, valamint a Shadow Spawn heroic küldi is, aminek a végén össze kell rakni a Sith Code-ot a versike alapján. Iszonyat jó feelingje van.



Valamint ebben a játékban is megvan az az érzés, ami a Civilization sorozatban, csak itt nem "na még egy kör", hanem "na még egy quest, kíváncsi vagyok, mi lesz". Úgy éreztem, nem arra megyek rá, hogy még egy szintet lépjek, hanem a story folyása érdekel. Mindez úgy, hogy a legtöbb beszélgetést továbbspace-eltem, mert a magasabb szintű flashpointokat is meg akartam nézni a béta alatt, és minél több bolygót, plusz nem akartam nagyon lespoilerezni a dolgokat. Viszont alig várom már, hogy 2 hét múlva megcsinálhassam az úh inquisitoromat, aki már nem ugyanolyan lesz, mint a mostani, és kiélvezhessem vele a storyt teljes mélységében.
A szinkronok amúgy nagyon jók lettek, és a beszélgetéseknél a karakterek animációja is. Plusz külön specialitás, hogy ha olyan sisak van a karaktereden, ami fedi az arcát is, akkor a hangja is megváltozik, mint a Star Warsban mondjuk Bobba Fett hangja.



Az pedig már csak hab a tortán, hogy ha a karaktered a sötét oldalra kerül, változik az arca a Dark Side / Light Side értéke alapján. Sajnos úgy tudom, hogy ha a karakter a Light Side felé húz, akkor nem változik semmi az alap kinézethez képest, ahogy viszont a Dark Side szinteket lépi, úgy lesz egyre romlottabb a külseje is. Dark I szinten még csak sárga lesz a szeme, és kicsit sápadtabb a bőre, Dark II szinten már sötét karikák kezdenek megjelenni a szeme alatt, és elkezdenek látszódni az erek az arcán. Ezt lejjebb láthatjátok a képeken. Nagyon kíváncsi leszek, hogy mi lesz belőle Dark V-ös szinten.








Flashpointok


Az előző bétában csak Black Talont tudtam megcsinálni egy PUG-gal, most viszont 3 flashpointot is sikerült letolni a guilddel. Az összes flashpoint az Imperial Fleetből indul (nem tudom, mi a köztársasági megfelelőjének a neve). Ez az a hely egyébként, ahova mindenki először jut el a kezdőbolygójáról. Itt első körben ahogy kijövünk a liftből, nem messze onnan van egy küldetés, amit föl kell venni, és az visz el az advanced trainerhez, ahol Advanced Classt kell választani. Tele van trainerekkel, vendorokkal, kb mindent itt tudsz csinálni, plusz ahogy már mondtam, flashpointokba menni.

Black Talont könnyítették, mostmár 2 karakter plusz 2 companion is lazán megcsinálja lvl 10-en, de persze többen feelingesebb. Itt vettem észre először, hogy a story változik, például az alapján, hogy az elején megöljük-e a kapitányt, vagy nem. Ha igen, akkor a köztársaságiak landing podokat küldenek a hajóra, amik áttörik az oldalát, és onnan özönlenek, ha pedig nem öltjük meg, akkor a dokkban támadnak. Az űrcsata közben itt becsapódik egy hajó is a dokkba pl, nagyon feeling. És más boss is jön ilyenkor. Szóval emiatt az egyes Flashpointok többször végigjátszhatóak, kicsit más-más történettel, más bossokkal.


Hammer Station volt a második flashpoint, ide lvl 16 fölött jöhetnek a playerek. Ide már kell tank és healer is, meg némi összerendeződés a harcok előtt, de azért semmilyen túl bonyolult boss tactic nincs. Az első boss lasere eléggé nagyot sebez, ezt a sebzést át lehet adni másik karakternek, ha elfuttok egymás előtt, valamint az utolsó boss-t mindenképp el kell fordítania a tanknak a többiektől, ugyanis szép nagyot tud cleavelni (sorozatban lő előre a brutál sugárvetőjéből). Ezen kívül minden bossnál figyelni kell az addokra, és úgy sima ügye. Szépen meg van csinálva ez az insta is, itt jön elő először, hogy ha valamelyik karakternek van asszem Scavanging képessége a megadott szinten (ez egy gathering skill), az valszeg aktiválni tud egy robotot, ami átfúrja a falat (nekünk nem volt, ez csak tipp) és le lehet vágni az utat.



Athiss volt a harmadik flashpoint, ide lvl 20 körül lehet jönni (tehát 4-5 szintenként lesz egy-egy flashpoint, és lvl 50-en ezek újrajátszhatóak 3 különböző nehézségi szinten). Ez is jó volt, de nincs annyira storyja, szerintem új lehet, és nem annyira van kidolgozva érzésem szerint, mint a többi. Mindenesetre itt már tényleg kicsit meg lehet izzadni, és oda kell figyelni, ha 20 alatt akarja megcsinálni az ember. Mi emlékeim szerint lvl 18-19-esek voltunk, mikor először bementünk, de nem tudtuk végigcsinálni, lvl 20 körül már megoldható volt. Itt Archeology skill kell az egyik kapuhoz, és akkor nem kell elmenni bombáért az elején, meg valami másik skill, hogy megjavítsunk egy liftet, különben lehet ugrálni. Tényleg ügyesen megcsinálták ezeket a kis dolgokat benne.




PvP

PvP-ből még csak a Warzone-okat tudtuk kipróbálni, open world PvP-ben jutottunk el sajna. 3 Warzone van, ez sajnos eléggé kevés. Persze egészen biztos vagyok benne, hogy a megjelenéstől számított pár hónap, max fél éven belül bekerül több is. Az a probléma a Warzone-okkal, hogy kinek gyakrabban kinek kevésbé gyakran totál laggosak. Van, hogy 10 métert ide-oda teleportálnak az ellenfelek, meg nem is látod az embereket, egyszer csak meghalsz, aztán nézel, hogy ezek hogy kerültek ide? Úgy hallom, a Sniper cover systemje pl totál használhatatlan emiatt a Warzone-ban, mert mire leteszi a covert, vagy beugrik egy tereptárgy mögé, eltelik 2-4 másodperc, amíg meg csak áll, és nem csinál semmit. Ez PvE-ben teljesen jól működik, ott nincs is lag, de a Warzone-okban halál. Huttball a legrosszabb ebből a szempontból, Alderaan pedig a legjobb. Az tényleg egy élvezetes Warzone lett, nagyon szeretem. Ilyen típusúból kéne még jópár a játékba. Én akár 15-20 Warzone-t is simán el tudnék viselni.

Amúgy szerintem jó a PvP rendszere a játéknak, csak ezt a laggot oldják meg valahogy. Jó csapatjátékkal szanaszéjjel lehet darálni az ellenfeleket (1 healer, 1 tank, 2 DPS). Azt nem tudom, miért, de Huttballt összesen 2x nyertem, a többiben mindig kikaptunk 4-5 ponttal akkor is, ha kb 3x annyit öltünk az ellenfelek közül, mint ők közülünk. A játékban sokaknak láthatóan fogalmuk sincs a PvP-ről, simán kiszedik staggerből azokat az embereket, akiket én betettem, hogy kivonjam őket a forgalomból, vagyha ott van egymás mellett a 20%-on levő papír DPS, meg a 80%-on levő tank, simán lövi mindenki a tankot. Heal így az elején szinte alig van, ha nincs bent egy healer a guildünkből.

A Warzone-okban lehet kapni commendationöket (PvP token), amiből PvP ruhákat, fegyvereket lehet venni az űrállomáson, valamint mindenféle potikat a warzone-ok spawnpontjain. Úgy vettem észre, ezeket a potikat kb senki sem használja, pedig nagyon jók. A healing poti kb a HP 40%-át gyógyítja, de van olyan poti is, ami 25 másodpercre 20% healt és DPS-t ad, eléggé hasznos cuccok.


De tényleg jó lesz a warzone, ha egyrészt jobban megszokják az emberek a játékot (Warhammer után kicsit furcsa elsőre, de bele lehet jönni pár warzone alatt). Amikor a guilddel együtt mentünk be, baromi jó volt. Viszont mindenképp ki kell javítsák a laggot és az animáció késést, kell több Warzone, és meg kell, hogy oldják, hogy ha jelentkezel Warzone-ba, ki tudd választani, melyikbe szeretnél jelentkezni, illetve ha behív a Warzone, akkor kiírja, mire hívott be, ne csak az enter után a töltőképernyőről jöjj rá, hogy "áááá, már megint a Lagball!".

Nem tudom, lvl 50-en milyen lesz a balance a classok között. Lvl 15-20 környékén még nem nagyon voltak durva healerek, de ha valaki erre ment rá, az már szép mennyiséget ki tudott healelni, és életben tudta tartani a csapatát, a tank guardja nagyon jól működik, viszont a melee-k (Sentinel és Marauder) egyelőre eléggé gyengusoknak tűnnek. A ranged karaktereknek már az elején is van jópár CC-je, a melee-k viszont nem sokmindent tudnak csinálni ellenük, mert nincs még annyi képességük kis szinten, hogy mindezt ellensúlyozza. Később remélem ez változik.



Azt nagyon jónak tartom, hogy lehet jutalmazni az általunk legjobbnak ítélt játékost további tokenekkel. Így a PUG Warzone-okban is megéri csapatban harcolni, healelni a többieket, stb... Eléggé jó XP jön egy Warzone-ból, ha nyertek, kb a 10%-a annak, ami kell a következő szinthez. Így eléggé jól lehet fejlődni úgy is, hogy az ember nem csinálja meg az összes mellékküldetést, helyette csinálja a fő szálat és warzone-ozik, meg megy a többiekkel heroicokba illetve flashpointokba.

Pluszban az egésznek más a mechanikája, mint amit megszoktunk pl a Warhammerben. Ott minden kasztnak volt pár képessége, amik nagyon jók voltak a többihez képest, és álatlában azokat kellett használni, itt viszont sokkal több képesség van. Viszont az ütős képességeknek olyan CD-je van, hogy nem lehet semmit spammelni. Sokkal inkább föl kell építeni a dmg-t az ellenfeleken, már csak azért is, mert sok dolog egymást erősíti, és ezeket megfelelően kell összekombinálni. Emiatt a WAR-hoz képest sokkal inkább zongorázás a PvP, ami tetszik, ezért is lehet könnyen megszívatni a noobokat.

Csak a lag ne lenne...


Űrcsata

Sikerült megszereznem az űrhajóm is. A class questből jön, nem lehet eltéveszteni, bár sokan aggódtak emiatt. 15-20-as szint környékén kapja meg az ember. Őszintén szólva egész eddig azt gondoltam, hogy jobb lenne, ha nem lenne űrcsata, mint hogy azzal a rendszerrel oldották meg, ami bekerült. De rá kellett jönnöm, hogy tévedtem. Persze örülnék, ha egy X-Wing VS Tie Fighter szintű szimulátor lenne beépítve a játékba, vagy egy olyasmi rendszer, mint az STO-ban volt, de ez a mostai is baromi szórakoztató! Egy jó kis minigame, ami a régi játéktermi játékokat idézi. Questelés vagy Warzone-ozás közben rájön az emberre a késztetés, hogy kis pihenés képpen toljon egy ilyet. Ezen kívül van napi űrcsata quest is, amit érdemes megcsinálni, mert úgy 10K körüli XP-t ad egy 5-6 perces csatáért. Belekerült egyébként jó sok féle űrcsata, tippre van legalább 20, különböző nehézségeken.




Sith Sorcerer



Mint már írtam, az előző bétában a Maraudert próbáltam ki, és a harc vele nem annyira passzolt az én megszokott stílusomhoz, ezért átpártoltam ebben a bétában a Sorcererre, és abszolut megérte. Nagyon feelinges a kaszt a villámaival.
Eredetileg úgy gondoltam, hogy ez lesz az ultimate AOE DPS kaszt, de rájöttem a játék alatt, hogy csak a Chain Lightning és a Force Storm az AOE képességei. A Chain Lightningot 3 secig kell castolni, mondjuk akkor szép nagyot sebez, de mégiscsak sok idő ellőni. A Force Stormot csak lvl 34-en kapja meg a sorcerer, így nem tudtam kipróbálni a 24-es karakteremmel. Az ultimate AOE DPS kaszt a Mercenary lesz majd, annak már 14-15-ös szinten is van egy csomó AOE képessége. Úgy látom, az nagyon népszerű lesz, mert csak mész, lepakolod vele az AOE-t, azt had szóljon.
Viszont nagyon ütős PvP-ben a Sorci. A lightning ág is eléggé jó, de az idő nagy részében főleg a Madness ágra voltam speccelve, ami CC-s self heales single target ág. Nagyon jól el lehetett vele lenni szintezgetni, főleg a tank companion mellett, és PvP-ben is nagyon állat volt. 1v1-ben nem volt ellenfelem, a velem azonos vagy magasabb szintű playerek sem.
A legtöbb SC-ben DPS-ben és killing blowban benne voltam az első háromban, a healt pedig majdnem mindig nyertem a csapatunkban (úgy, hogy DPS-elni akartam, a healre alig figyeltem, csak a PUG általában hülye volt, és próbáltam őket menteni) amikor nem volt bent Sárkány Lovagrendes healer mellettem, és általában 2-5 MVP medált is kaptam ezek miatt :)



A Sorci story is nagyon jó, fordulatos, csak Lord Zash, a mesterem ne lenne ilyen hülye emós picsa. Komolyan, nem úgy néz ki, mint egy sith lord, inkább mást kéne vele kezdeni, mint hallgatni ahogy hablatyol a sötét oldalról (a Sith Warrior mestere ezerszer durvább, az tényleg félelmetes és gonosz ürge). Szerencsére a karakteremnek azért vannak jó beszólásai, pl amikor lebassza a mesterét, hogy tuti azért álmodik baromságokat, mert elrontotta a gyomrát, és attól haluzik.




Companionok

A companionok nagyon jók a játékban. Tényleg poén, hogy figyel az ember arra, hogy milyen válaszokat ad az egyes lehetőségeknél, mert a companionnak az egyik tetszik, a másik meg nem. Ki lehet velük alakítani ténylegesen egy kapcsolatot, és ezt ügyesen megcsinálták. Ezen kívül csatában nagyon intelligensen viselkednek, pl ha bestaggerel az ember egy ellenfelet, azt otthagyják, és ütik a másikat, stb. Plusz ugyebár craftolnak helyettünk, eladják a szemetet a hátizsákunkból, egyszóval nagyon hasznosak.




Guild

A bétában megalakítottuk a guildet, így sokan tudtunk együtt játszani már most. Az a probléma az swtor szempontjából a guildekkel, hogy jelenleg kb tényleg nincs több szerepe a guildnek, mint egy közös chat channel, meg egy sor az ember neve alatt. Ígérték már tudtommal, hogy lesz majd saját guild hajó, és hasonlók. Szerintem kellenének guild szintek, mint a WAR-ban is voltak, zászló, alliance-et is el tudnék viselni, valami guild hall, de legalább egy naptár a guildnek, ahova az eseményeket be lehetne írni. Remélem, hamarosan orvosolják ezeket a dolgokat!



UI

Nekem az UI megfelelt a játékra, a térkép nagyon jó, látom rendesen a karakterem és az ellenség HP-ját, a questeket, stb. Viszont meg kéne, hogy csinálják, hogy a healerek rendesen lássák az emberek HP-ját PvP-ben, mert a jelenlegi unit frame eléggé vacak ebből a szempontból. Azon kívül, hogy néha pvp-ben pl bugos, és nem az összes csapattag látszik rajta, illetve nem megfelelően jelöli a HP-kat. Remélem, ezeket a dolgokat javítják!
Amivel bajom van még, hogy pvp-ben ha kijelölök valakit, és az befut egy oszlop mögé, akkor máris eltűnik a célpont jel a HUD-omról. Nekem ez zavaró, hogy bebújik az ember egy hordó mögé, én pedig nem látom, hogy ott van-e, holott előtte már kijelöltem.


Crafting

A craftinggal sajnos nem volt időm semmit foglalkozni, így ha valakinek volt, az megoszthatná a tapasztalatait. Ennyit tudok róla:



Bugok, hiányosságok

Sajnos bugok azért vannak még bőven a játékban, szültem is 20-25 ticketet/javaslatot nekik a 3 nap alatt.
Igazából csak egy fontos és gázos bug van, a Warzone lag. Ezt sürgősen ki kell javítani.
Ezen kívül a többi inkább csak zavaró, vagy hiányosság. Pl ha a vendornál cuccot akarok venni, nem lehet rendesen szűkíteni, hanem nekem kell egyesével végignézni vagy 40-50 itemet, amit használhatónak ítél nekem a gép. És van vagy 30 féle vendor...
-A guild ablakból nem lehet partyba invelni az embereket.
-Ha partyzunk, és bemegyünk Warzone-ra úgy, hogy együtt jelentettünk, szétszedi a partyt.
-Nem lehet kiválasztani, melyik warzone-ba jelentsünk.
-A channelled képességek esetében a cast bar nem mindig megfelelően mutatja, mennyi van még hátra a channelből
-A körülöttünk levő playerek companionjai folyamatosan dumálnak a fülünkbe, eléggé zavaró
-Huttballon nincs hangja a képességeknek rendesen, csak kb a bemondónak a hangját hallani
-Plusz még pár hasonló szintű hülyeség


Összességében tehát szerintem ez egy nagyon jó játék lesz, ahol nagyon jól fogunk tudni majd együtt játszani és szórakozni, csak a pár hibáját, ami van, ki kéne javítani, illetve pár dolgot még beletenni, ami tényle nem sok.

3 megjegyzés:

  1. Az a Craft ábra már nem helytálló, mert Synthweav-nél pl Diplomacy lecserélődött Underworld Tradingre, de amúgy jó lett a leírás :)

    VálaszTörlés
  2. "csak Lord Zash, a mesterem ne lenne ilyen hülye emós picsa. Komolyan, nem úgy néz ki, mint egy sith lord, inkább mást kéne vele kezdeni, mint hallgatni ahogy hablatyol a sötét oldalról"

    Nézd meg a beszámolómban a képeket róla, úgy is "mást" akarnál vele csinálni? Ott szerintem ráver Warrior mesterére magasan :D

    VálaszTörlés