Vágjunk bele! :)
Több helyen olvasható, hallható volt, hogy milyen brutálisan erős konfigokkal játszanak, mert kell! Ez szerencsére nem igaz. Tény, hogy egy 5 éve még állati jónak számító gép ma már nem sokat villant, de atomerőmű sem kell a játékhoz. Sőt! 8 magos, 8 GB RAM-os, SSD-s gépen sem lesz szebb egy kanyit sem ;)
Az én konfigom főbb jellemzői:
proc: Intel core2 duo E8400 3.00GHz
RAM: 4 GB 1066MHz
alaplap: Asus P5K
VGA: NVidia 9600GT 512 MB (Asus)
op.rendszer: Windows 7 ultimate 32 bit
Ezen a gépen full grafikai beállítás és 1440x900-as felbontás mellett csak a nagy népsűrűségű helyeken röccent meg a játék. Ha az árnyékokat visszavettem, akkor folyamatos mozgás volt. A sógorom konfigja (ill. az asszony nagybátyjáé is) hasonló, de a VGA-ja 1GB-os és neki abszolút semmi akadás nem volt. Azaz ez a konfig és egy NVidia 550Ti 1GB-s kártya már bőven jó lesz. Mielőtt valaki leoltana, hogy na igen, de mi lesz a helyzet a 16 fős operation-ben, a válasz: szerintem semmi. Ha a kezdőzónában és a fővárosok melletti területeken, ahol a környékemen folyamatosan 30-40 player tolta companionostól a játékot, és ez egy kicsit sem viselte meg a gépem, akkor ott sem lehet baj. A gépigény emiatt nem nevezhető magasnak szerintem.
Több emberkétől olvastam viszont, hogy voltak problémái, de mily meglepő (szarkazmus érezhető volt? ;) ), AMD-s proci és ATI videókártyája volt nekik főleg. Mindig mondtam, hogy ha játékról van szó, akkor csak az Intel és NVidia páros a nyerő. :P
Ez alatt a pár nap alatt próbáltam tükörkasztokat összehasonlítani, hogy kiderítsem, mennyire sikerült a balance a játékban. A tapasztalatok vegyesek, bár a lényeg, hogy lvl50-en legyen majd meg az egyensúly.
Amit sikerült elérni ebben a pár napban: lvl-15 sith juggernaut, lvl-18 commando, lvl-12 jedi sentinel, lvl-14 bh powertech. A többi lvl-10 alatt, így nem mérvadó. :)
Akkor a tapasztalatok.
Iszonyatosan jó a hangulat, különös tekintettel a drámai jelenetek alatti zenei váltásokra. Ismételten elmondhatjuk, hogy még mindig nem kell csalódni a BW-ben. Visszaköszön minden korábbi játékuk valamilyen módon. Apró részletek tömkelege dobja fel ezt a hangulatot. Pl. a Black Sun-os falfirkák, a taxin a pepita csík + a felirat + a szabad-jelző, Corso Riggs alakja, aki simán hajaz a halálos fegyverben Mel Gibson figurájára. A grafika csodálatos, akkor is, ha csak közepesre van állítva.
A taxipontok mellett lévő bindelési pontok iszonyat jók utazás tekintetében. Ez bizony a HS 2.0. :P Tetszett, hogy bármelyik bindelt pontra tudok ugrani, nem köt egy bizonyos helyhez. Group esetén a holocall a questek során zseniális húzás, és a megvalósítása is csillagos ötös (első gondolatként rögtön a Baljós árnyakból Palpatine és Maul ugrott be, amikor a kereskedőkkel beszélnek).
A fővárosok hangulata is ott van a topon (Coruscant simán okozott egy Ep2-es bevillanást). A birodalmi zónák nyomasztó hangulatának valóban súlya van, míg a köztársasági zónák szabadabb légzést biztosítanak (még Ord Mantell is). Kövezzetek meg, de az "űrharc" is nagyon bejött. Pont azt adja, amit vártam tőle: laza szórakozást. :) Ráadásul látszik, hogy a motor tökéletesen jó lesz egy majdani űr-pvp létrehozásához. Annyira sikerült belefeledkeznem, hogy a hajóra az első szintű upgradeket meg se vettem, csak repkedtem.
A craftolást is próbáltam. Meglepő, hogy mennyire használható cuccokat lehet csinálni már a kezdetektől fogva. Pénzhiánnyal nagyon nem küzdöttem. A commandom lvl-18-ig erőlködés nélkül szedett össze kb. 30K creditet.
A heroic zónák (a hozzájuk tartozó küldikkel egyetemben) egy társsal nagyon jó mókának tűntek. Itt ugyan a companionokkal is tök jól elvan az ember, de egy társ és két companion már nagyon gyors haladást biztosít ezeken a területeken is.
Szintén pozitívum a személyre szabhatósága a játéknak: area loot, autoloot, keybindingelés egyszerűsége, a kistérkép (radar) és a zónatérkép megjelenített információinak szűrési lehetőségei. Itt egy picit zavart először, hogy nem tudom kényem, kedvem szerint pakolászni a képernyőn az ablakokat, de rájöttem, hogy nem is kell, mivel pillanatok alatt megszoktam őket. A groupos párbeszédek szintén állati jóra sikeredtek. :)
Pvp-t nem próbáltam, de mindkét oldalon az első flashpoint-ot igen. A pozitívumok oldalára itt sajnos nálam csak a Black Talon került fel. Bonyolultnak nem nevezném BT-t sem, de húzott végig magával minket az insta. Párommal voltunk bent, lvl-12-esként juggernaut + sorcerer + companionok. Zsinórban lefarmoltuk vagy 8 alkalommal. :D Ezzel szemben Esseles (már bocs mindenkitől) nevetségesen egyszerű és élettelen (nem éreztem benne a drámát, amit kellett volna, hiszen a birodalom egyik legnagyobb hajója ostromolt minket). A köztársasági tábornokkal vívott harc össze sem hasonlítható Ironfist-tel. Ahogyan a jedi kislány is több skillt igényelt, mint a sith csóka. Azt kell sajnos mondanom, hogy Esseles (mindamellett, hogy a storyja jó) egyszerűen fantáziátlan, mint insta. A tipikus wow-os feeling köszönt vissza belőle, míg BT igazi SW-t adott vissza. (Mielőtt bárki lehurrog ezért a lehúzásért, az éles játékban köztársasági oldalon indulok majd! ;) )
A balance kellemes volt összességében. A BH nem bizonyult olyan übernek a trooperhez képest. Mako helaingje tényleg jó, de Aric meg barom módon tolja a dps-t. :P Az első companionom a játékban Vette volt a sith warrior mellett, és azt hittem, hogy mekkora csók, mert brutális dps-t tol. Ahhha... T7-01 simán hozza a szintet. A tankok között nem tudtam nagyon dönteni, hogy melyik a jobb (természetesen ugyanabban az instában, BT-ben tesztelve): a juggernaut vagy a powertech. A ranged jobban kezeli az addokat fp-ben (tudom, hogy operationben erre van az off-tank), de a bossfighton simán felforrt a fegyver. Gond így sem volt, de elég bosszantó volt maga a helyzet. Hogy ez talenttel mennyire javítható, az passz, nem néztem át ennyire tüzetesen a talentrendszert még (érdemi pontosztás ezeken a szinteken még úgy sincs). A juggernaut viszont állja a sarat a bossal szemben, de az addok kezelése nagyobb kihívás volt vele fp-ben. Operationben ez nyilván nem lesz ekkora gond, de elsőre azt mondanám, hogy ranged tank = offtank. Ami kicsit csalódás volt a companionoknál, hogy Mako "lehetek a társad lvl8-on, ha már így alakult?" csatlakozása a többiekhez képest snassz. A BH amúgy sem egy bonyolult kaszt -viszont kegyetlen feelingje van :) -, így valószínűleg igen népszerű lesz (mondjuk a többihez sem kell atomfizikusi diploma).
Instance-olt serverek: perfect! Teljesen rendben van, hogy ugyanaz a server, mégis más terület: Ezáltal a zsúfoltság sem akkora, de azzal a mozdulattal, ahogy groupolsz valakivel, már repül is az ablak, hogy egy instance-ra akarsz-e vele kerülni?
Ha már serverek: bámulatos tempóban állították üzembe az új servereket a srácok! Pénteken 17:05-kor volt kb. 15 európai server, amiből mindössze egy volt angol. Szombatra, már mindenki tudja, hogy ez a szám több, mint a duplája volt. :) Valami azt súgja, hogy szinte zökkenőmentes startra számíthatunk majd, de nem lesz egyszerű a guildeknek servert választaniuk. Hiszen ami kezdetben jónak tűnhet, az a pre-oder plusz napjainak "eltűnésével" simán lehet full egy pillanat alatt. Szerintem simán január lesz, mire eldől, hogy melyik server nyújthat végleges otthont a magyar közösségnek.
A karakterek személyre szabhatósága terén láttunk már jobb és rosszabb megoldásokat is. Végül is az elfogadható szintet megütik, Viszont a companionok, akár csak a playerek számára látható, átnevezésének hiánya már kicsit zavaróbb.
Felmerült még az angol tudás hiánya, vagy a kevésbé magas szinten űzése. Ha valaki érteni szeretné a storyt, és a companionjával is jóban akar lenni a küldik során is, akkor elkerülhetetlen. Egyébként a válaszoknál, amint fölé viszed az egeret, megmondja, hogy dark side vagy light side pontot kapsz a válaszért. Értelemszerűen, ha semmiféle jelzés nincs középen, akkor se ezt, se azt nem kapsz.
A nagyon sokat emlegetett story nagyon kijött a játék során. Aki powerlevelinget tol, az kb. magasról lesz@rja majd, pedig nem érdemes szerintem. :)
Ééééés akkor egy csepp feketeleves (tényleg csak csepp, szerencsére). A hátralévő 15 napban van még dolgozni valójuk a fiúknak. A kliens erős memory-leakekkel küzd, ami a crash-ek fő okozója lehet. Volt olyan zóna, ami elkezdett szagatni, mint a hülye, egy restart után meg ment mint az állat, miután kerregett a windows egy sort. Ilyen volt már anno az AoC-ban is és az is memory leak miatt volt. A beragadó lootolás a másik idegesítő dolog. Ez sem megoldhatatlan mondjuk, bízom bennük. Bugok akadtak (grafikai és beragadás is), de nem vészesek.
A legnagyobb baj, hogy várni kell 15 napot. :)
ez a configos leírás túlzás, nincs neked annyira rosz géped.
VálaszTörlésnekem is core2 duo-s lapopom van és minimalon is 5-10fps, pedig elvileg leírás szerint minimal szintbe pont becsúszok ( és tényleg mivel elindul a játék, csak éppen diavetítésként)
Nem olvastam végig mert már az "AMD-ATI fikázáson" fent akadtam. Na szal perpill az a nagy harci helyzet, hogy az EA és az Nvidia nagy spanok (értsd sok összeget fizet azért nekik, hogy igen is ne "támogassák" a mostmár AMD vga-kat), ezért van az, hogy elég sok új EA játék, egy darabig szarabbúl megy (sajnos ez nemcsak erre az 1 kiadóra jellemző). Tanács: cseréld le a 32bites winfost egy 64bitesre, mert 512bm-t nemtud az oprendszered így megcímezni, szal az a fél giga olyan mintha ott sem lenne :)
VálaszTörlésNekem hd 4850 kártya van a gépben aminek ehhez bőven elégnek kéne lennie, de még sem az. Látszik, hogy nincs még ATI kártyára optimalizálva. Árnyékokat 60%-ra kellett visszavennem, stabil 60fps-hez, de minden mást maxra húztam és 1920x1080as felbontásban játszottam. Q9550es proci olyan 40-50% környékén pörgött a játék alatt.
VálaszTörlésLasko, sajnos ez van amit írtál. Meg kell várni, hogy AMD dobjon ki egy olyan Cata csomagot, amiben orvosolják ezeket a hibákat, mert EA-re várhatunk még egy darabig...
Te áruló, képes vagy a Köztársaságot erősíteni? :D Csak gyere pvp szerverre, jól meglightningollak ezért :)
VálaszTörlésÉn azért végigolvastam, és tetszett :) Nvidia vs. Ati harc örök, nem csak a gyártók, de a felhasználók között is :) Mindenesetre nem igazán aggódok, úgyis lesznek újabb Ati driverek, legfeljebb egy héten át 3/4-re húzott árnyékkal játszom. Viszont Gunga szerintem inkább azt akarta hangsúlyozni, hogy a játékhoz nem kell erőmű, ne kezdjetek el pánikszerűen i7-es procikat és sli-be kötött dupla 560ti-ket vásárolni. Legalábbis ezért a játékért ne... :) A leírás többi részét köszönöm, mert kiderült belőle pár dolog, ami szégyen, de számomra újdonság volt. (Pl. az, hogy nem csak egy "hs" pontot jelölhetek :D)
VálaszTörlés@Varbaro: Megnéztem a notimon is a játékot (abban ATI van, ennyit erről Lasko ;) ). Holnap megírom a konfigját. Minimalon ment azon is, de ott pl. a canyourunit szerint a procim a szűk keresztmetszet a játékhoz. Szerintem meg a 2GB RAM. :D
VálaszTörlés@Lasko: Kicsit elvesztél szerintem a nagy összeesküvés elméletben. ;) Nem fizet a kutyának sem az NVidia azért, hogy az ATI kártyákat ne támogassák a fejlesztők. Egyszerűen a Physx nagyon jó támogatás ezeknek a játékoknak. Az NVidiánál tudják, hogy mitől döglik a játékos legye. Emiatt a fejlesztő az ő utasításkészletükre írja a játékot. Persze az NVidiás fiúk az EA-hoz hasonló nagy kiadóknak nyújtanak bőven supportot, ez igaz. Az ATI-nak meg majd a tapasztalatok alapján kell a drivereibe a támogatást beleintegrálnia. Az ATI pedig olyan technológiai előnyökkel próbálja magát előnyhöz juttatni, ami nem jött be nekik szinte soha. Pl. sokkal hamarabb volt dx11-et támogató kártyájuk, mint az NVidiának, csak a kutya nem írt arra szoftvert, max a tesztprogramokban mutatott jól, az meg nem ad el annyi kártyát, mint ha a játékokon fut zökkenőmentesen. Ahogyan Armen is írta, idővel az ATI felzárkózik majd a drivereivel és nem lesz gond. Ennek megírása ugyanis nem az EA feladata. :)
A windows-om meg marad 32bites, mivel az egész gép 32bites rendszer, így sem értelme nincs, sem lehetőség tudtommal. A 64bites telepítőnek azonnal el kell szállnia. :) 3.25GB-ot lát a rendszerem, a memóriatartományok lefoglalása után. BIOS-ban beállított remapping mellett. :)
@Armen: Ez van koma. A tükörkasztod lesz a main-em valószínűleg. :)
@Melwin: Köszönöm! Pontosan ezt akartam vele hangsúlyozni. Az én gépem lassan 3 éves, magyar viszonylatban még bőven tűrhetőnek számít, de már nem egy erőmű. Mégis elég ehhez a játékhoz. Tényleg ne kezdjen el senki a TOR miatt zsíroskenyéren élni hónapokig. Próbáltam egy infot adni, hogy mi az a szint, ami felett már mindenképpen maxon megy a játék. Még 1x kösz, hogy megláttad a lényeget!
Ne szídd a zsíros kenyeret !!! De rég ettem, van az is már vagy 15 éve, lehet veszek holnap egy bödönnel :D
VálaszTörlésNem szidom, mert szeretem. :P Főleg hagymával. :D
VálaszTörlésGunga: A Physx egy szemfényvesztés, valamivel szebb lesz a játék, viszont sokkal nagyobb lesz a gépigénye(Pl: http://www.pcguru.hu/pcguru/hirek/a-mafia-2-gepigenye), de ha jól tudom az SWTOR-ban nincs is :) A másik, ez nem összeesküvés elmélet :S, annó Star Trek Online-nál volt megjelenés után olyan hiba, hogy akinek ATI(mostmár AMD) vga-ja volt random időközönként crash-elt a game (sajnos tapasztalat). Egy kis idő után kikerült fórumra, hogy ez fizetett fícsőr, powered by Nvidia (persze mint minden ilyen gyorsan lekerült onnan).
VálaszTörlés@Lasko: Nem véletlenül került le valszeg gyorsan. A sértett ember sok baromságot ki tud találni. Különösen kis hazánkban. Hall valaki valamit és ha az neki tetsző, már tényként terjeszti. Ezt ne vedd magadra pls, a példádra írtam. Egyszerűen az NVidia marketingben sokkal-sokkal erősebb. Ahogyan az intel is. Ez van.
VálaszTörlésJa! Physx. Szerintem a köpenyeknél használja az SWTOR is.
VálaszTörlésPhysx-et nem tudom mennyire használja swtor, annak inkább láng/füst/rombolás effekteknél van jelentősége. A köpeny mozgást nem kell befolyásolnia pl. változó irányú szélnek, nem kell real time rendereltnek lennie. Egyébként ha valakinek csak ennyi hiányzik a boldogsághoz, és van ati kártyája, valamint 2 PCIE slotja, akkor belerak egy 10e Ft-os 8800gt-t az ati mellé. Össze lehet hákolni a kettőt, és a 8800gt-t csak dedikált physx kártyaként használja. Ezek a lefizettem, hogy rosszabbul menjenek dolgok szerintem kissé összeesküvés elmélet szagúak. Én inkább arra tippelnék, hogy ha valamelyik gyártó (jelen esetben ugyebár Nvidia) leszerződik a játék készítőivel, akkor elvárják, hogy elsősorban az ő hardvereiken fejlesszék/teszteljék a játékot. Ez óhatatlanul azt eredményezi, hogy az ő kártyáikra optimalizáltabb lesz a játék, illetve a folyamatos feedbackek miatt lépéselőnyben vannak a driver készítésnél is.
VálaszTörlés